Književni klub kroničnih knjigofila: Paul Auster “Newyorška trilogija”

27.2.2021

ČETVRTAK, 28. STUDENOG 2013. Detektiv Quinn na samom početku prima telefonski poziv u kojem traže Paula Austera. Tu započinje krajnje neobična detektivska potraga koja se […]

ČETVRTAK, 28. STUDENOG 2013.

Detektiv Quinn na samom početku prima telefonski poziv u kojem traže Paula Austera. Tu započinje krajnje neobična detektivska potraga koja se ubrzo pretvara u metafizički labirint sa toliko lažnih skretanja, da bi se i Dedal izgubio.

Newyorška trilogija je roman koji ostavlja dojam Lynchovske halucinacije, knjiga koja se poigrava i s glavnim junacima i s čitateljima. Čitajući ovu knjigu imate osjećaj da gledate napeti triler u kojem radnja mijenja smjer i skače s jednog lika na drugi kao klokan na žeravici. Sama knjiga se sastoji od tri dijela: Stakleni grad, Duhovi i Zaključana soba. Svaki dio djeluje kao zasebna priča koja je naizgled samo labavo povezana s druge dvije priče, da bi tek na kraju shvatili da su svi dijelovi neraskidivo spojeni od samog početka. Glavna preokupacija pisca Paula Austera u ovoj nadrealnoj igri detekcije je identitet. Poput Felisberta Hernandeza, Auster pokušava proniknuti u pravu prirodu identiteta tako da svaki identitet u ovoj knjizi dovodi u pitanje, uključujući i svoj identitet kao pisca i pripovjedača. U jednom trenutku on čak i zamijeni svoju ulogu sveznajućeg pripovjedača s ulogom zbunjenog protagoniste. Kao što unutar jedne babuške spava druga babuška koja opet sanja treću babušku, tako i unutar ove knjige stoji druga knjiga koja opet prethodi nekoj trećoj knjizi…

Filmski pandan ovoj knjizi bi mogao biti Mulholland Drive gdje je igra identiteta također dovedena do pucanja i samo majstorska režija spriječava film da se ne razleti. U ovom slučaju majstorska spisateljska režija, strogo poštujući zakone pripovijedanja i logike, drži knjigu na okupu.

Pozivam vas na kontemplaciju o identitetima u kriminalističkim romanima u četvrtak, 28. studenog u 18 sati u Knjižnicu Trstenik.