Psihološko djelovanje i upotreba boja
26.2.2021

SUBOTA, 14. STUDENOG 2013. “Psihološko djelovanje i upotreba boja – utjecaj boja na osobni razvoj odraslih i djece” predavanje Barbare Gaj Psihološko djelovanje i upotreba […]
SUBOTA, 14. STUDENOG 2013.
Psihološko djelovanje i upotreba boja – utjecaj boja na osobni razvoj odraslih i djece
U uvodnom dijelu predavanja naglasila bih važnost boja i njihovu prisutnost u našem svakodnevnom životu. Također bi objasnila da su boje su moćno oruđe za postizanje psihičke i fizičke ravnoteže osobe, a posebno djeteta i da nam svjesna uporaba boja može svima pomoći na više razina:
• ubrzati psihički i fizički oporavak
• popraviti raspoloženje
• potaknuti na akciju ili omogućiti opuštanje
• razbuditi nas ili umiriti
• napuniti nas onom vrstom energije koja nam ovog trenutka nedostaje
• pomoći pri ostvarenju zadanih ciljeva i privlačenju pozitivnih ishoda
U prvom dijelu izlaganja bi govorila općenito o pojmu boje, teoriji boje; kolorometriji i podjelama boja te o kontekstu vremena i povijesnom razvoju teorija.
Boje su također i složena kulturološka konstrukcija, a ne samo prirodni fenomen. Koristile su se, kako u umjetnosti, tako i u svakodnevnom životu. Razlikujemo pojam boje kao fizikalnu osobinu svjetlosti (lat. color) i kao tvar za bojenje (pigmentum). Isaac Newton prvi je pokazao da se bijela svjetlost sastoji od svih boja spektra i kako se zrake svake boje lome pod određenim kutom prolazeći kroz prizmu. Aristotelova podjela boja dugo je bila na snazi: bijela, žuta, crvena, zelena, plava i crna. Otkrićem sastava duginog spektra Newton je utvrdio novi niz koji isključuje crnu i bijelu.Teoretičari su u 18. i 19. stoljeću napravili podjele po kojima se boje dijele na kromatske i akromatske, primarne (žuta, plava, crvena), sekundarne (zelena, ljubičasta, narančasta), tercijarne (koje nastaju miješanjem sekundarnih boja), komplementarne, neutralne, pastelne, i sl. Također se govorilo o čistim i nečistim bojama, hladnim i toplim, statičnim i dinamičnim, bliskim i dalekim. Neke od tih podjela i teorija su se zadržale i dan danas. Čiste boje se uglavnom prikazuju u kružnim dijagramima ili trodimenzionalnim kromatskim tijelima poput kugle (sfere) kako bi se lakše prikazao odnos među bojama, posebno između komplementarnih parova boja.
Boje su krozu povijest imale i svoju simboliku koja je ovisila o kotekstu vremena, a osim toga u svakoj pojedinoj kulturi, određena boja ima sasvim različitu simboliku. Sve što se razvijalo kroz povijest, razvoj vremena, znanje, uticalo je naš pogled na boje.
U drugom dijelu izlaganja bi govorili o osobinama svake pojedine boje i njihovom utjecaju na čovjeka, a posebno djeteta (6 čistih boja – 3 primarne i 3 sekundarne; crvena, narančasta, žuta, zelena, plava, ljubičasta). Ono što je univerzalno primjenjivo za sve (bez ozira na rasnu, dobnu ili kulturnu pripadnost) jest psihološki utjecaj boja i njihovo djelovanje, kojim se bave u prvom redu likovni pedagozi, teoretičari, gestalt psiholozi i art terapeuti, a također se djelovanjem boja na naše podsvjesne mehanizme bave danas dizajneri i marketinški stručnjaci. Oni se bojama služe da bi nas naveli na kupnju određenog proizvoda. Zašto se i mi ne bismo pobliže upoznali s djelovanjem boje i time poboljšali fizički i psihički aspekt našeg života i života djece.
Primjerice, poznato je da žuta boja, podjednako kao i narančasta, podiže raspoloženje i potiče na aktivnost, crvena izaziva intenzivne osjećaje i aktivira izmjenu tvari u organizmu, plava potiče mentalne funkcije, a zelena smiruje i stvara osjećaj ugode.
Prema temperamentu i osobnosti djeteta, možemo njegov prostor (za učenje, igru i/ili odmor) obogatiti bojama koje će mu dati ravnotežu, poticati na učenje ili ga smiriti prije spavanja.
Žuti detalji mogu djetetu ojačati samopouzdanje, a zeleni ga mogu poticati da ispolji emocije i da se lakše verbalno izrazi.
Crvena boja općenito pomaže opskrbi tijela neophodnom energijom kod umora i iscrpljenosti. Potiče kreativnost, jača samopouzdanje i snagu volje, ohrabruje, otklanja bezvoljnost i depresiju. Terapija crvenom bojom pomoći će i kod anemije, slabe cirkulacije, proširenih vena i sl.
Narančasta boja tradicionalno se smatra bojom mudrosti, zbog čega monasi na istoku često nose odjeću te boje. Budući da pomaže otvaranju uma, povezuje se s razumijevanjem i tolerancijom, te uklanja emocionalne blokade, olakšava učenje, potiče pamćenje i smiruje razdražljivost.
Žuta boja kao simbol sunca, rasta i topline, općenito budi optimizam i potiče pozitivan stav prema životu. Terapija žutom bojom pomoći će pri uklanjanju tjeskobe, osjećaja manje vrijednosti i straha, te kod bolesti želuca i jetara.
Zelena boja kao boja prirode, spokoja i unutarnje ravnoteže, djelotvorna je kod stresnih situacija, poglavito onih koje se odnose na emocionalne probleme, poput ranjenog srca. Terapija zelenom bojom također će pomoći kod bolesti srca i pluća, te astme i alergije.
Plava boja općenito se veže uz sposobnost izražavanja i provedbe zamisli, te sposobnost prilagodbe okolini. Terapija plavom bojom pomoći će kod uklanjanja strahova, opsesija, psihoza i uznemirenosti, a na tjelesnoj razini kod svih bolesti glave, grla, zubi i desni, te problema sa štitnjačom i vratnom kralješnicom.
Ljubičasta boja ponajviše se veže uz sposobnost razvoja intuitivnih i duhovnih spoznaja. Terapija tom bojom uvelike pomaže kod nedostatka samopouzdanja, te otklanja osjećaj besmislenosti. Također, pomoći će svima koji pate od čestih promjena raspoloženja, migrena itd.
Na kraju bismo, u zaključnom dijelu predavanja, spomenuli i kromoterapiju – terapiju bojom koja se upotreblja u alternativnoj i/ili komplementarnoj medicini za liječenje duhovnih, emotivnih i fizičkih tegoba posebno važnu u dječjem razvoju. Najčešće se koristi zajedno s akupunkturom, meditacijom ili vizualizacijom koji, baš poput terapije bojom, pripadaju alternativnim oblicima liječenja. Najčešće se kombinira nekoliko boja kako bi se dobio što bolji rezultat.