William Wyler „Detektivska priča“ (1951, 103 min) edukativna projekcija filma

9.10.2020

SRIJEDA, 18. VELJAČE 2015. Detektivska priča (The Detective Story, 1951), SAD, c/b, 103min, Paramount Redatelj: William Wyler Scenarij: Philip Yordan, Robert Wyler, prema drami Sidneya […]

SRIJEDA, 18. VELJAČE 2015.
Detektivska priča (The Detective Story, 1951), SAD, c/b, 103min, Paramount
Redatelj: William Wyler
Scenarij: Philip Yordan, Robert Wyler, prema drami Sidneya Kingsleya
Direktor fotografije: Lee Garmes
Scenografija: Hal Pereira, Earl Hedrick
Uloge: Kirk Douglas (detektiv James McLeod), Eleanor Parker (Mary McLeod), Horace McMahon (policijski poručnik Monahan), Cathy O’Donnell (Susan Carmichael), George Macready (dr. Karl Schneider), Joseph Wiseman (Charlie Genini), Lee Grant (kleptomanka), Warner Anderson (Sims).

Jedan dan u policijskoj stanici br. 21 u New Yorku. Redaju se kriminalci raznih vrsta, među kojima posebnu pozornost privlače histerični lopov Charlie Genini, frustrirana kleptomanka te, najprijeporniji slučaj, mladić Arthur, koji je u očaju otuđio manju svotu u svojoj tvrtki i za kojega se zalaže sestra njegove djevojke Susan. No tog se slučaja prihvaća nepopustljivi detektiv McLeod, koji inzistira da pravda pod svaku cijenu bude zadovoljena. Međutim, McLeodovoj se istrazi priključuju optužbe odvjetnika Simsa, koji brani dr. Schneidera, optuženog zbog pobačaja. Sims tvrdi da McLeod djeluje i iz posve osobnih pobuda, a koje su vezane za njegovu suprugu Mary. Postupno McLeodov položaj postaje sve bezizlazniji, i moralno i osjećajno.

Snimljen prema uspjeloj kaz. predstavi drame S. Kingsleya, film je kroz lik “moralng apsolutista” McLeoda aludirao na “lov na vještice” senatora McCarthyja. Iako su mu se zamjerali poneki melodramski tonovi i djelomična opterećenost psihoanalizom (protagonist nasljeđuje očeve nedostatke), film je impresionirao i Wylerovom režijom, katarktičnim raspletom, superiornim baratanjem komornom mizanscenom i efektnim portretiranjem dvadesetak likova, zbog čega je postao nedosegnutim modelom niza budućih policijskih tv serija (od Policijske stanice do Njujorških plavaca). Bio je nominiran za 4 Oscara – za režiju, gl. žensku ulogu (E. Parker), sporednu žensku ulogu (L. Grant) i scenarij, a L. Grant nagrađena je na festivalu u Veneciji.

A. Peterlić

(izvor: Filmski leksikon Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža)